A mi kis családunk

A mi kis családunk

Második hét: PIC

2020. november 10. - gchg

2020. november 3. kedd

6:00

150 ml. Ezt már sikerült sterilen fejni, nem a csapba megy, hanem a fagyóba.

 

8:00

Nincs elég hálóing. A szokásos. Miért nem kértek? - kérdezte az ápoló, amikor felbukkant.  - Mert nem volt kitől - morogtam a bajszom alatt. 110 ml

Az anyaszálláson az fogad, hogy hiába jelentkeztünk át/be tegnap, a kajánkat nem vezették át a kórházból ide. Azaz mára nincs ennivalónk. Én megoldom, de a szobatársam pénztárca nélkül jött be szülni négy napja... Meghívom ebédre.

 

11:00

Kiváltottam a behajtási engedélyt. Utána próba-cseresznye alapon benéztem az anyakönyvezőbe is. Igaz, hogy a jövő hétre ígérték, de hátha. És sikerrel jártam! Már kész volt Zsófia születési anyakönyvi kivonata meg a lakcímkártyája. Lehet kezdeni intézni az ellátásokat.

A korán az fogadott, hogy Zsófián nem volt rajta a CPAP lélegeztető! És mégis 100-at szaturált. Teljesen egyedül lélegzik! :) Reméljük, hogy így marad. Kis lépés előre. 140 ml

Jót eszünk az orvosok éttermében.

 

14:00

Elkéstünk kicsit a szobatársammal, kettő előtt öt perccel még csak vártuk a liftet. Mondtam neki viccesen, hogy nem baj, úgyis egész héten megvárattak, a 11-esre is húsz perc késéssel engedtek be (a takarítónő kiabált be az ápolóknak, hogy valaki engedje már be az anyukákat, szerintem vérciki volt), de amilyen pechünk van - vagy mázlink, ez nézőpont kérdése -, pont most nem fognak megváratni. Épp rohamtempóban mosakodunk és öltözünk, amikor bejön egy ápoló: - Még nincsenek készen, anyukák?

Na mit mondtam... Lottóznom kellene. Tutira nyernék.

Zsófián most sem volt rajta a lélegeztető. Ügyes kislány!

110 ml

 

17:00

Még mindig egyedül lélegzik!

90 ml

 

17:30

Indulok Veronikáért az uszodába, ahová a keresztanyja vitte el az iskolából. Közben Dávidot az osztálytársa anyja fuvarozta el a Jezsuba a felvételi előkészítőre, majd haza. Mi az uszodából a kulcsmásolót vesszük célba a plázában, hogy mind a hármunknak legyen kulcsa a szobához, és ne kelljen feltétlenül csapatostul járnunk. Aztán irány Lidl, hogy vegyek másnapra egy kis zsemlét, ezt-azt. Aztán végre haza. Este fél nyolc, mire hazaértünk.  Ez is hosszú nap volt. Logisztikai rémálom, óramű pontossággal. Köszönet a segítőknek érte!

 

u.i. Késő éjszakáig töltöttük Gyurival a kérvényeket a különböző ellátásokra (CSED, családi pótlék, egyszeri anyasági segély, NAV adókartya). Utána fejés, mert nagyon feszülök: 90 ml. Aztán 4 óra alvás fél hatig.

 

November 4. szerda

 6:00

Egy hete műtöttek... Egy hete ilyenkor a császáros őrzőben voltam, nagyon fájtam, és szinte semmit sem tudtam a kislányomról. Most itthon vagyok, van tejem, és bemehetek a kislányomhoz. :) 180 ml

Anyukám itt van nálunk péntekig, hatalmas segítség. Neki köszönhetően sikerült időben összerakni a gyerekeket és 7:05-kor elindulni, így nem fogok elkésni. A gyerekeket kiteszem az iskolánál negyed nyolckor, aztán robogok tovább a kórházba háromnegyedre. Gyuri meg Balázst viszi el busszal az oviba. Délután Ádám és Veronika osztálytársának anyja, Helga megy Balázsért az oviba, Gyuri meg a három nagyért a suliba busszal. Könnyebb lesz majd sokkal, ha már meglesz az új autó is.

 

8:00

25 perces késéssel engednek be. Olyan, de olyan jó érzés, hogy magasról tojnak ránk, és kb a berendezés részének néznek. Egy egymondatos magyarázattal megnyugtathatnának, hogy  miért nem engednek be, mi oka van. Megértenénk. De így csak a rossz érzés és a türelmetlenség marad.

Zsófia még mindig egyedül lélegzik!! :) És a szemét is nyitogatja. Még nem is láttam nyitott szemmel, amióta megszületett. Készítettem róla videót az apjának. 90 ml.

Az anyaszállásra tartva megállítanak a portán.

- Találkoztunk már?

- Valószínűleg. Ismerős a maszkja. (rózsaszín flamingós) :) Szomorú, hogy a maszk színe, mintája manapság jobban jellemzi az embert, mint az arca. Vajon engem megismernének-e, ha más színi maszkban érkeznék?

A folyosón az EÜ személyzet hangosan morgott a tegnap bejelentett elégtelen korlátozások miatt. Kijárási tilalom éjfél és reggel öt között... Mégis ki járkál akkor az utcákon, hogy épp olyankor tömeges lenne a fertőzésveszély?

 

11:00

Bejött a 24 hétre született cigány kisfiú anyukája is. Szabadkozik, hogy messze laknak, ritkán tud bejönni. De ő legalább bejön, meg érdeklődik. Az ápolók később a háta mögött gúnyolódnak azon, hogy biztosan megjött a családi pótlék. Elszomorító.

90 ml

Fejés közben odajön az ügyeletes  gyerekorvos, és csupa jó hírrel halmoz el. Jó lett a szívultrahang, Zsófia szívének semmi baja. Emelik a tejadagját is, alternálva 4x5 és 4x8 milire. A súlya megindult végre felfelé: a legutóbbi adatom 2150 gr volt, ma már 2220 gramm. Stabilan, önállóan lélegzik, bár a lélegeztető bent van még a feje mellett az inkubátorban, baj esetén azonnal rá lehet tenni. Etetés után kenguruzhatok is egy kicsit: a csupasz mellkasomra fektetik hasmánt, puha takaróval betakarva. Ott piheg 12-ig. És ez még nem minden. Az orvos megkérdezi, hogy meg tudnám-e oldani a többi gyerektől, hogy a jövő héten beköltözzek Zsófiával a baba-mama szobába. Hát persze, hogy meg! Még nem tudom, hogyan, de valahogy megoldjuk.

Ez persze nem ígéret volt, hanem csak érdeklődés, de a reménységtől két méterrel a föld felett járok örömömben. Talán mégse kell egy hónapig (vagy még tovább) itt lennünk, talán hamarosan hazamehetünk. :) Most érzem igazán, hogy milyen sokan imádkoznak értünk. 

A baba-mama szoba a hazaadás előszobája. Remélem, addig nem betegszik meg senki semmiben a családunkból. Világjárvány közepette kell egészségesnek maradnunk, hogy hazahozhassuk Zsófiát. Nem semmi kihívás.

 

14:00

110 ml. Utána átmegyek az anyaszállásra, és egy jót alszom.

 

17:00

130 ml

Hazaérve Balázs lenyom egy kemény hisztit, hogy ő nyalogatni akarja a reggel üvegbe lefagyasztott anyatejet. Tehéntejből sokszor csináltak ilyen "nyalókát" a nyáron. Hiába magyarázom, hogy a befőttes üvegből nem tudom kiszedni a belefagyott tejet, olyan zaklatott, hogy nem képes megérteni. Nagyon nehéz kibillenteni ebből az állapotból. Végül egy doboz gyurma segít, azzal elvan lefekvésig.

 

20:30

130 ml. Balázs mind megissza. Testvérféltékenység, pedig még nem is látta Zsófiát. Hagyom neki, hadd igya meg mindet, hadd érezze, hogy őt is ugyanúgy szeretem, mint az új kistestvérét.

 

November 5. csütörtök

6:00

Tegnap éjfélkor még fel akartam kelni fejni, de nem sikerült. A gyerekekkel együtt úgy elaludtam, mint akit fejbevágtak, és ugyanabban a testhelyzetben ébredtem reggel fél hatkor. Tele lettem piros csíkokkal, ahol a melltartó pántja megnyomott az éjjel. Túltermelt a mellem is. 200 ml

 

8:00

Ma reggel volt 1) gumikesztyű 2) hálóing 3) papírtörlő 4) és időben beengedtek minket. Hogy az élet ne legyen olyan tökéletes, elfogyott a szappan.

Élénk, nyitott szemű, tátogó szájú, egyértelműen éhségjeleket mutató Zsófia fogadott. :) Az ápoló szerint próbálkozzunk meg a cumisüveggel, és ha sikerül, akkor 11-kor jöhet a cici. Gyorsan lefejtem a tejet: 110 ml.  Félsikert értünk el: rendesen megszívni ugyan nem tudta az üveget, de néhány kortyot mégis sikerült lenyelnie. Kinti élete első nyelő mozdulatai! Viccesen csodálkozó képet vágott, hogy mi ez a micsoda itt a szájában, és most akkor ő mihez kezdjen vele. Mintha nem is ő tátogott volna az imént úgy, mint egy mindjárt éhen haló madárfióka. Utána meg csak pihegett, és bealudt. Alaposan elfáradt ebben a nem sok semmiben is. 100 éve egy ilyen koraszülött baba, ha nem volt elég erős a szopizáshoz, halálra volt ítélve. Most meg annyiféle életben tartó és támogató kezelés és eszköz van, az inkubátortól az infúzión és az antibiotikumokon át a szondával történő táplálásig, hogy ők is kapnak esélyt megérni azt a kort, amikor születtek volna. 11-kor Zsófia szondán jóllakik, aztán kettőkor megpróbálom mellre tenni.  Kíváncsi vagyok, mi lesz. Az adagját is emelni fogják 10, majd 25 milire.

Hívott Gyuri, hogy ma vehetjük át az új autót.

 

11:00

150 ml

Zsófia kezelőorvosa kérés nélkül is bejött, és részletesen elmagyarázta a koponya-, hasi- és szívultrahang eredményét. A májában van valami megnagyobbodás, és ez, kombinálva a kissé rosszabb májfunkciós értékekkel, kivizsgálásra ad okot. A szívében pedig van egy enyhe szívzörej, de ez valószínűleg csak azért van, mert még nem záródott neki tökéletesen a szívén az a lyuk, ami születéskor záródni szokott. Fél év után ránéznek újra, addig ne aggódjak. Olyan hálás vagyok, hogy ez az orvos mindig rászánja az időt, veszi a fáradtságot, hogy külön kérés nélkül is odajöjjön és elmagyarázzon mindent, válaszoljon a kérdésemre. Rendesen partnernek és felelős szülőnek érzi magát ettől az ember.

 

14:00

Az utolsó hálóinget csíptem el. Kiderült, hogy a kislány és a hordó méreten kívül létezik az extra hordó méret is; na, most ez jutott nekem. 

Zsófia annyira elfáradt a nyolc órai cumisüveges próbálkozásban, hogy még most is csak pihegett kómásan, így nem tettük mellre. Talán majd holnap. Kis lépésekkel haladunk. Ami kis lépés az emberiségnek, az óriási lépés Zsófiának. 130 ml

 

17:00

Odahaza Dávid tanító nénije viszi haza a két fiút az iskolából, meg Veronikát a zeneiskolából. Balázshoz Helga van beszervezve. Erre anyósom hív, hogy átvette Balázst az óvodából, most indulna a három nagyért az iskolába... Gyuri nem adta át az üzenetet, hogy ne induljon el az Avasról, mert van, aki hazavigye a gyerekeket. Lemondom Helgát telefonon. 

130 ml. Műszakátadáskor meg lettem dicsérve: "anya annyit fej, hogy egy egész koraszülött osztályt elláthatna." Ez azért lehetséges, mert sok baba eszméletlenül keveset eszik. A szobatársam kislánya 29 hétre született, és most próbálják felépíteni az étkezését. Jelenleg egy (azaz 1) ml tejjel próbálkoznak, és ezt fogják szépen, lassan emelni. 

 

20:00

Rájöttem, hogy Gyurival nagyjából szerepet cseréltünk: én járok el itthonról nyolctól ötig (plusz az utazás), én intézem azt, amihez ki kell mozdulni otthonról, és ő intézi a gyerekeket, az összes telefonálós ügyintézést, internetes vásárlást, meg a mosást, mosogatást, rendrakást. Amikor este hazaérek, minden vágyam egy vacsora és vagy félóra nyugi, amikor nem ugrál senki az idegeimen. Ehhez képest Balázs kitűnő időzítéssel épp ekkor kezdett el szirénázva üvölteni, hogy "nem igazság", mert nem kapott meg valamit azonnal, vagy még inkább rögtön. A többi gyerek meg nem hagyott nekem békét, amíg le nem mentem a garázsba megcsodálni az új autónkat.  Tényleg szép és tényleg jó és tényleg sok mindent tud, és alig várom, hogy vezethessem, de 40 perc csodálat éppen elég volt a mai napra. Nagyon fáradt vagyok. És a heti öt napot dolgozókkal szemben nekem hétvégén is menni kell... Amíg csak haza nem hozzuk Zsófiát.

130 ml. Balázs elkéri a felét.

 

November 6. péntek

 6:00

260 ml. Pont egy hete, hogy a műtét után először ki tudtam ülni egy székbe, és elkezdhettem fejni, hogy Zsófiának minél előbb legyen tej. Most napi 800-1000 ml tejem van naponta, ami bőségesen fedezi egy érett csecsemő napi szükségletét. Már csak Zsófiának kell megnőnie és megerősödnie, a kajcsi készen várja. Az orvos épp tegnap emelte a napi tejadagját 52 miliről 150-re.

 

8:00

Nincs se hálóing, se szappan, se lábzsák.

Odabent azzal fogad az ápoló, hogy fejjek egy kicsit, aztán tegyük mellre a babát, mert élénk és éber. Ha csak nyalogatni fogja a cicit, az is használni fog a bélflórájának. Lefejem a jobbot úgy nagyjából, hogy ne ázzak rommá a szivárgó tejtől a szoptatás alatt, a balból meg a híg, laktózban dús első tejet, hogy ne fájjon tőle a hasa. Az ápoló leméri Zsófiát: 2240 gr, aztán mellre teszem. Pici a szája, nekem meg nagy a bimbóm, megküzd vele, de ügyesen tátja a száját, ügyesen ráharap, és látom a fülén, a nyakán, hogy nyel. Kettőt, hármat. Elengedi, újra mellre teszem. Megint szív rajta néhányat, nyel, elengedi. Fárad, csukódik le a szeme, de kitartóan tátog, és vagy félóráig szopik sok kis apró részletben. Amikor látom rajta, hogy végleg elfáradt, nincs tovább, akkor lemérjük. 2260 gr, azaz 20 milit szopott! Igen becsületes mennyiség ez egy 32 hétre született, 10 napos korababától, akinek az orvos által előírt adagja 15 ml lenne. Büszke vagyok rá. :) Tudja, mi a dolga, és még nem rontotta el a technikáját a cumisüveg.

Utána lefejem a maradékot. 170 ml. Két üvegben fér csak el. Kezd túl sok lenni a tejem...

 

11:00

Zsófia úgy elfáradt a reggeli szopizásban, hogy most is tiszta kómás volt még. Mellre tettem, de csak aludt, nem lehetett felébreszteni. Ezért szondán kapta meg az adagját (25 ml, megint emeltek rajta), és megpróbálom kettőkor megint. Kis lépések...

150 ml. Kell is ennyi. Zsófia adagja hamarosan 30-40 ml lesz etetésenként, ha tűri, és nem hányja ki. Az naponta 320 ml. Egyelőre. De lesz majd több is. Ezt a mennyiséget kell lefejnem odabent, hogy éjjelre is elég legyen neki, amikor nem vagyok mellette.

 

14:03

Elaludtam. Arra ébredtem, hogy Gyuri telefonon hív. Rekordsebességgel mentem - mit mentem, szaladtam - a PIC-be, még gyorsabban öltöztem át. Mintha Isten maga indította volna Gyurit, hogy ébresszen fel, aztán gondoskodott arról, hogy ne késlekedjek tovább: a földszinten volt a lift, nyitva volt az öltöző egyébként csak belülről nyitható ajtaja, volt lábzsák, hálóing, szappan, papírtörlő és gumikesztyű is. Végül nem késtem el - ugyanis megint később engedtek be minket.

Zsófia még mindig tiszta kómás volt, láthatóan nagyon kimerült a reggeli szopiban, mélyen aludt. Megpróbáltam ugyan mellre tenni, de nem nagyon izgatta, mit teszek a szájába. Végül szondán kapta meg a tejadagját. Nem baj, napról napra egyre erősödik a tejtől. Holnap is van nap. 130 ml. 

Az öt órai szopi az anyaöltöző fertőtlenítése miatt elmarad, ezért a délutáni sulijárat az enyém. Fél négyre hazaértem, felkaptam Veronika úszáscuccát, meg magamnak egy kis uzsit, és robogtam tovább. 15:50-kor felszedtem Dávidot a zeneiskolában, 16:00-kor Ádámot és Veronikát a suliban, hazavittem a két fiút, majd Veronikát elvittem ötre az uszodába. Hatkor végez, utána beugrunk még egy játékboltba, mert Veronika szombaton szülinapi buliba hivatalos. Márti barátnőm közben hazavitte Balázst az oviból. Mindenki ott volt időben, ahol lennie kellett, klappolt minden

Anyukám még délelőtt főzött egy vagon tojást meg krumplit héjában, Gyuri reggel bevásárolt és előszedte a fagyóból a húsokat; amíg én odavagyok Veronikával, felteszi a levest főni, hogy azzal is nyerjek egy órát. Amikor hazaérek, befejezem a levest, és tepsibe készítem a rakott krumplit. Holnap már csak készre kell sütni.

 

20:00

200 ml. Hulla fáradt vagyok, de még főznöm kell. Húsleves lesz és rakott krumpli. Istenem, hónapok óta nem ettem krumplit a diéta miatt...

 

22:00

Gyuri bezöldségelte a levest, főzött hozza tésztát is, meg is kóstoltuk a levest még este. Ádámnak természetesen nem volt elég, amennyit én szedtem a tányérjába, természetesen megsértődött, természetesen szedett még magának, és természetesen nem bírta megenni. Mikor nő már be a feje lágya?

100 ml. Nem fejtem többet, nem szeretnék masszív túltermelést.

 

November 7. szombat

5:40

Arra ébredtem, hogy átáztam, úsztam az anyatejben. A mellem hozzászokott ahhoz, hogy nappal háromóránként ürül, és nincs tekintettel arra, hogy éjjel aludni szeretnék: termel éjszaka is, mintha itt lenne a kisbabám mellettem, hogy éjszaka is szopizzon. És ha megtelik, túlcsordul.

200 ml

Ma reggel a csütörtökön átvett új autóval jöttem a kórházba. Gondoltam, ha nincs a hétköznapi reggeli csúcsforgalom, sem az iskolába nem kell rohanni a gyerekekkel, akkor nyugodt körülmények között tudom feltérképezni az új autó vezetési tulajdonságait és kezelőszerveit. Ez magasabb, hosszabb, szélesebb és nehezebb is, mint a Mazda, és dízel. Vezettem már dízelt egyszer egy próbakörön, és nem nevezném sikerélménynek, folyton lefulladtam vele. Gyuri éppen ezért felkelt reggel, és eljött velem, biztos ami biztos. Szerencsére minden rendben ment, ezt a Fordot rendkívül könnyű és élvezetes vezetni. Gyuri hazavitte az autót, délután a gyerekekkel együtt jön értem, hogy ők is kipróbálhassák. :)

 

8:00

Zsófia megint éber volt reggel, ezért megint mellre tettük. Most nem volt annyira ügyes, mint tegnap reggel, de azért úgy tűnt nekem, hogy ha kevesebbet is, de szopik és nyel. A mérleg szerint meg 20 perc alatt fogyott 10 grammot. Ez nyilván mérési hiba, de nem baj, majd megerősödik, és akkor ügyesebben fog szopni. A tejadagját tovább emelték 4x30 és 4x35 milire, amit szondán meg is kapott, és utána jóízűen bealudt. Megemlítettem az ápolónak, hogy örülök ennek, és nem hiányzik a cumisüveg. Ő meg annak örült, hogy én ennek örülök, és hogy így gondolkozom. :) Elmondta, hogy gyakran járnak továbbképzésre, és az utóbbi időben sokat változtak a szakmai ajánlások. Mar azóta is, hogy legutóbb szültem (3,5 éve). Most azt javasoljak, hogy minél előbb kerüljön melllre a baba, és ha nem tud szopni, vagy pótlás kell neki, akkor inkább szondán keresztül kapja, mint üvegből. A szondával nem fárad ki, megkapja az adagja és erősödik, és nem romlik el a technikája. De sok anyuka ezt nem érti meg, nekik a cumisüveg a cél, vagy legalábbis a következő lépcsőfok, ehhez képest a szondát visszalépésként élik meg. Én viszont szinte mindegyik gyereknél megküzdötten a szopiért, Dáviddal nem is sikerült, úgyhogy nagyon örülök ennek a szopipárti szemléletmódnak és szopipárti ápolónak. 210 ml.

 

11:00

150 ml. Nem sikerült a szopi. Jó a technikája, de gyenge még. Az orvos szerint még meg kell tanulnia szinkronba hozni a szopit, a nyelést és a levegővételt.

Otthonról kaptam egy ideges telefont: hogyan kell begyújtani az elektromos sütőt? Gyorsan elmagyaráztam: balról második gombot megnyomja, majd jobbról a másodikkal beállítja az időt, ameddig sütni akarja a rakott krumplit (40 percre), a tekerőn meg a hőfokot (200 fokra). Remélem, sikerül nekik.

 

14:00

100 ml. Zsófia úgy aludt, mint egy jóllakott óvodás. :) A rakott krumpli is sikerült, nagyon finom lett az otthoniak szerint. Majd vacsorára letesztelem én is.

 

17:00

130 ml. Zsófia ébren volt, és tátogott, mint egy hal. Levették az infúzióról, mostantól kezdve azon él, amit eszik.

Finom lett a rakott krumpli. Meg a leves is.

 

21:00

180 ml. Leírtam Zsófia születéstörténetét. Nem akarok úgy járni, mint Balázzsal, hogy a szülés után rövid időn belül nem volt időm leírni, utána meg már nehezen jönnek vissza a részletek.

 

November 8. vasárnap

6:00

360 ml

 

8:00

Keresztbe fekve találtam Zsófiát az inkubátorban. Az ápoló meg úgy hagyta, hogy én is lássam. Van humora! :) 30 milit szopizott!! 150 ml.

 

11:00

Nem volt papírtörlő. Se kint, se bent. A hálóingem aljával törölköztem meg. Ez még jobb is, mert nem tapadnak rám a foszlányai.

Zsófiát most is mellre tettem. Láttam, hogy szívja és nyeli, de a mérleg semmit sem mutatott. Ki van zárva, hogy a kicsi nem evett semmit, de hát a mérleg az mérleg. Visszatettük. De Zsófia nem nyugodott meg, továbbra is tátogott, keresett, majd elsírta magát. Én meg az anyja vagyok, tehát lefertőtlenítettem a kezem, öntevékenyen benyúltam az inkubátorba, kivettem a gyerekemet, és ismét mellre tettem. Kifejezetten igényelte a cicit, kérte, megnyugodott rajta, és a mérleg szerint a második menetben szopott 10 miit. Kezd úgy viselkedni, mint egy csecsemő. 120 ml.

 

14:00

Tátogott a kicsi most is, de nem kapta be a cicit. Túl fáradt volt hozzá. 120 ml.

Szopi után bejött az orvos. Kifaggattam Zsófia jelenlegi állapotáról. Szerinte akár már holnap átmehetünk a baba-mama szobába!!!

 

img_20201105_164831.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mikiscsaladunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2216280164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása